lunes, 16 de noviembre de 2009

Conferència LA WEB 2.0 I L'EDUCACIÓ al cibernàrium


Avui dilluns 16 de novembre hem assistit a una conferència sobre la web 2.0 i el cibernàrium al parc tecnològic de barcelona nord també conegut com a cibernàrium. La conferència va ser feta a càrrec de José Manuel Tornero i Santiago Tejedor, professors del departament de periodisme de la UAB.
Primerament se'ns va passar un test 2.0 que consistia en posar si o no si depenen si coneixiem o no els programes d'internet que ens anaven passant en forma de diapositiva, en total 94 com per exemple: Audicity, google ,iGoogle, MySpace, Remember The Milk, Aprobbo, Delicious, Google Chrome, Facebook, Twitter, YouTube, Google Earth, vozMe, Wikipedia, etc... per tal de veure quin grau de coneixement tenim sobre els programes que ens ofereix internet. Un cop fet el test vam haver de mirar quin percentatge teniem de programes que coneixem. Van preguntar qui li habia sortit més d'un 50% i la resposa va ser nul·la. El percentatge de tots els que hi haviem a la sala va ser inferior incloent el meu que va ser d'un 20%. Aquests resultats van posar en evidència els pocs coneixements dels que disposem sobre les tic.
Seguidament van fer-nos una presentació sobre què era el cibernàrium i quina oferta tenia.Per tal d'ampliar la infrmació ens van passar un fulletons.
Ens van eplicar que el cibernàrium és l'espai on formar-se i créixer amb internet, és un centre d'alfabetització/capacitació digital, una xarxa d'equipaments de barcelona activa i una línia de divulgació tecnològica on els ciutadans poder duur a terme un desenvolupament personal i professional. Té tres línies d'activitat: inicia't en internet, créixer en internet i itineraris de formació, dirigides a tots els ciutadans a partir de 16 anys.
Per que fa al model formatiu del cibernàrium, es basa en càpsules de curta durada ( 1-4 hores) amb una flexibilitat d'horaris ( calendari ajustable a les necessitats individuals) i en tallers. S'ofereix també la possibilitat de realitzar diferents càpsules en l'ordre que cada alumne vulgui.
El cibernàrium actualitza les activitats cada trimestre. A més a més de formació fan també divulgació tecnològica L'any 2008 van participar al ciberàrium 60.000 persones. El 56% dels usuaris són dones i un 64% majors de 40 anys.
Els reptes que es proposa el cibernàrium són:
-Expansió territorial a Barcelona. Proximitat amb els ciutadans.
-Programa antenes d'alfabetització digital
-Fomentar activitats de creació de comunitat al voltant del cibernàrium.
-Potenciació de la línia: "creix amb internet"
Ens van comentar també que hi ha una demanda molt forta d'alfabetització digital i que la competència digital és clau i transcendent per ser ciutadà avui en dia.

Un cop presentat què és el cibernàrium i la seva oferta, ens van passar un power ponit sobre Comunicació i educació a la web 2.0.
En aquesta presentació se'ns volia donar a conèixer temes com els nens i la importància de l'educació, la web 2.0 i la seva consolidació com a nou model d'escola i educació i com cada escola té la seva tecnologia i com cada tecnologia implica un model d'aprenentatge.
Primerament ens van presentar cinc tipus d'escoles:

1. Escola filosòfica:
-el professor té una filosofia, una ètica, un model de vida
-hi ha una búsqueda de l'excel·lència
-la polis com a escola
Darrera l'escola hi havia una tecnologia: la paraula, el diàleg i l'escriptura

2. Escola del llibre sagrat:
-basada en larevelació divina i la reverència al text
-hermenèutica: interpretació de la paraula de Déu
La tecnologia pròpia d'aquesta escola és: el llibre basat en la repetició i la memòria

3.Una altre forma d'aprenentatge, els tallers gremials:
-Iniciació al món professional esotèric ( aprendre fent)

4.Escola burgesa:
-Un país es fa amb una llengua, una escola, un sentiment nacional...
-Ciutadania massiva
-Treball industrial
-Disciplina civil
-Valors: fàbriques, pissarres, murs i uniformitat

5. Escola reserva ( guarderia):
-valor bàsic: ser dòcil
- cultura horitzontal
-Escola massa homogenitzadora cosa que prova desmotivavió

Fins ara crear una escola consistia en aixecar murs. L'escola era el monopoli del saber. Quan comencen a aparèixer els mitjans de comunicació, canvia, l'aprenentatge és obert i explorador. Necessitem que l'educació es renovi i tingui nous valors.
Són els joves els que desenvolupen les noves tecnologies. Més d'un terç de la vida d'un jove es desenvolupa amb les noves tecnologies.

A continuació ens van posar un vídeo on vaig poder extreure que:
-Els estudiants d'avui en dia tindran de 10 a 14 feienes.
-El 70% dels nens menors de 4 anys a Amèrica han utilitzat l'ordinador.
-Al 1992 hi havia 1.000.000 de persones conectades a internet i al 2009: 600.000.000 persones
-Al 1995 es va començar a utilitzar amb major freqüència l'internet.
-Avui en dia hi ha es fan al mes 2700 milions de búsquedes a internet
- Cada dia s'envien més SMS que persones habiten el planeta.
- Cada dia s'inscriuen 230.000 persones a MySpace.
- Si MySpace fos un país seria el 8è més habitat del món.
- Al 2010 l'informació disponible a Internet es duplicarà cada 72 hores.



Es podria dir que els temps canvien i hem de fer el que estigui en les nostres mans perquè els nostres alumnes puguin sortir endavant i ser exitosos en ple segle XXI.
Hem d'intentar resoldre el tema de que quan entrem en una escola la cantitat d'informació serà inabarcable
-Les escoles en ple segle XXI estaran en reds universals i multilingües, l'anglès serà bàsic, no estaran aïllats , es faran projectes en conjunt...
-La divisió entre l'escola i l'aula serà una plataforma virtual
-L'escola tindrà un llenguatge que serà l'audiovisual

La web 2.0: la web de la gent

Dos grans mentidas que caracteritzen a l'internet: democratiza l'accés a la informació i és un gran fons de documentació.
Tothom pot tenir presència a la web 2.0, amb internet tothom pot informar.
Hi ha hagut una transició de webs tradicionals a web dels usuaris.
Diferències entre la web 1.0 (tradicional) i la web 2.0:

web 1.0:

-Web de lectura
-Unitat mínima d'informació=1pàgina
-Web estàtica
-Mode de visualització: navegador

Web 2.0:

-Web de participació
-Busca continguts més directes:missatges, articles...
-Web dinàmica: actualització constant
-Mode de visualització: navegador, lector, RSS



-Web que confia en els seus usuaris
-Web que potencia les experiències dels usuaris
-Web que permet jugar (provar, buscar la forma de reinventar eines)
-Web on el comportament de l'usuari no està determinat
-Web amb un software que es va actualitzant
-Web que dóna el dret a barrejar alguns drets reservats
-Web que està en BETA etern (millora contínua)
-Web on s'imposa la cultura del hacker
-Web que dóna veu a qui no en té.
D'aquesta última característica en va posar un exemple molt aclaridor: Van jutjar a una dona al Pakistan i li van posar com a càstig,poder ser violada per set homes tot per culpa del seu germà que va marxar de casa amb la dona d'una altra família.Gràcies a una periodista, qui la va ajudar a publicar la seva història en un bloc, molta gent arreu del món la va poder ajudar fent pressió al govern perquè fes justícia. Finalment el govern la va indemnitzar i amb els diners de la indemnització, va construir una escola.

EN DEFINTIVA , ÉS LA WEB DE LA GENT

La web 2.0 ens obliga a aprendre a:
-Veure: les pantalles
-Escoltar
-Llegir de manera diferent
-Escriure (amb el component interactiu)
-Gestionar gran cantitat de continguts
-Innovar, nous projectes, iniciatives...

A la segona part de la conferència vam fer un debat on es va plantejar la pregunta: com a de ser el professor del futur?
Les idees que van anar sorgint van ser:
-El professor a de ser un acompanyant, qui guii, qui desperti la curiositat, ensenyar des d'un punt de vista tècnic és un error ja que som educadors i la nostra funció no és la de ser tècnics.
-Cada vegada serà més fàcil aprendre programes, els primers cinc seran senzills serà a partir del cinquè on la cosa es complicarà.
-És important ensenyar sistemes per a buscar informació, sistemes de marcació, eiens creatives perquè ells puguin explorar per si mateixos informació, obtenir-ne conclusions i troar-ne solucions.
-Els estudiants i també els adults s'han de llançar reptes de coneixement ja que sinó no avançarem. Ens sentim segurs amb la rotina, ens hi acostumem i fem poc exercici mental aleshores no aprenen coses noves, podem introduir aquí la idea de plasticitat del cervell humà, la qual va marxant amb els anys.
Al debat també vam parlar sobre si amb l'internet estem perden la nostra privaitat però com va dir una companya al debat jo crec que cadascú pot triar la seva privacitat.
En definitiva, hem d'aconseguir usuaris que sàpiguen llegir i entendre les pantalles de manera més qualitativa i crítica.

Valoració:

Pel que fa a la meva valoració, he trobat la conferència bastant ineteressant on el que més m'ha impactat ha estat el test 2.0. Tot i que jo ja sabia que els meus coneixements sobre les tic eren els essencials, al veure els resultats del test he pogut comprovar que no sóc l'única ja que cap dels meus companys de carrera no supera el 50% sobre coneixements dels programes que ens ofereix internet cosa que com he dit abans posa en evidència l'escassa formació en tic que tenim els alumnes d'avui en dia. Tot i això crec que si aquests test el féssim d'aquí a vint anys a uns altres alumnes els resultats variarien ja que com hem pogut comprovar al llarg de la conferència els temps canvien i cada vegada les futures generacions, com deia Guillermo Orozco a la conferència vista a classe de comunicació oral, escrita i digital, no és que vinguin amb el xip incrustat de les noves tecnologies sinó que les noves gerenacions tenen i tindran encara més en el futur més facilitats per les tic.
Com ja es va plantejar al debat crec que si volem ser exitosos en ple segle XXI i com a futurs mestres, ens hem de posar reptes de coneixement, no hem d'acostumar-nos a la rutina ja que la rutina no requereix cap exercici mental per poder anar avançant en els nostre coneixemnts de les tic.
Pel que fa a la primera part de la conferència, sobre l'explicació del cibernàrium i la seva oferta, m'ha semblat molt interessant ja que tot i que sabia que es feien alguns cursos d'informàtica sobre coses bàsiques, no sabia que hi havia aquesta àmplia i flexible oferta. Putser com a futurs mestres i com a futurs mestres de nens cada cop més familiaritzats amb les tics ens hauriem de proposar algun cop fer aquestes càpsules o tallers per no quedar-nos endarrerits en aquesta qüestió.

2 comentarios: