miércoles, 2 de diciembre de 2009

Diferents concepcions de l'ús de l'ordinador


Avui a classe de gestió i tic hem tractat el tema de la concepció de l'ús de l'ordinador des de quatre enfocaments possibles.
1. L'ordinador que ensenya al nen, com a mestre del nen
2. L'ordinador com a lavoratori ( interacció amb l'ordinador)
3. L'ordinador com a eina de treball ( el nen crea utilitzant programes)
4. L'ordinador com alumne, l'alumne planifica una seqüència d'instruccions i l'ordinador obeix, passa a ser el mestre.

Un cop explicades les quatre diferents concepcions de l'ús de l'ordinador, vam conèixer programes que exemplificaven les quatre diferents concepcions.

El primer programa va ser l'anomenat Zonaclic, un programa gratuït que forma part d'un programari lliure que correspon a la concepció de l'ús de l'ordinador com a mestres.
Aquest programa ens dóna la possibilitat d'accedir a un programa j.clic. Ofereix activitats personalitzades per al nen, al seu ritme i a més a més l'ordinador és capaç d'avaluar allò que fa el nen.
Podem trobar una biblioteca d'activitats, amb activitats d'aprenentage i d'avaluació classificades per matèries i etapes escolars. Per exemple, vam veure l'exemple d'una activitat de matemàtiques de sumes i restes on primer era una activitat d'aprenentatge on ensenyava als nens com s'escrivien els números, més tard, els nens havien d'escriure'ls i a continuació reslodre sumes i restes.
Els alumnes podrien treballar diferents conceptes a partir d'explicacions del mestre o a través d'aquest programa, un programa que obliga a l'alumne ha estar concentrat i els permet repetir activitats si no han arribat a assolir els objectius. A més a més, és un programa més individualitzat in cada nen pot anar al seu ritme.
Aquest programa permet detectar proporcions entre encerts i erros i l'ordinador li tornarà a fer l'exercici en cas de que els seus errors siguin més que els seus encerts o si pel cas contrari l'alumne ha assolit perfectament l'exercici, lordinador li farà una seqüència superior.

Dins aquest programa, trobem el JClic author (podeu descarregar-lo aquí), amb el qual el mestre crea activitats segons les necessitats.
Hem crear quatre activitats relacionades amb les matemàtique dins d'un mateix projecte. Hem triat tres figures geomètriques i hem creat 4 activitats diferents sempre relacionades amb les tres figures geomètriques.
La primera activitat que hem creat és per associació simple és a dir, hem fet una quadrícula de tres files i a casdascuna d'elles hem posat una figura i una altra quadrícula de tres files amb els noms corresponents de les figures a cada fila. Hem triat també el missatge inicial de l'activitat corresponent a les instruccions de l'activitat, el missatge final, en aquest cas: molt bé, i el missatge d'error: prova un altre cop
També hem triat un temps màxim per tal de fer l'activitat, en aquest cas, 10 segons.
Un cop creada l'activitat, els alumnes han de relacionar la imatge amb el seu nom corresponent. Aquí us deixo la imatge de l'activitat d'associació simple:


La següent activitat que hem creat ha esta la corresponent a missatge escrit, pel que fa a la preparació, és la mateixa que l'anterior però l'obejctiu és diferents. En aquesta activitat l'alumne ha d'escriure el nom corresponent a la figura geomètrica.
Aquí us deixo la imatge de l'activitat:



La tercera activitat ha estat la corresponent a memòria fotogràfica. Hem creat una quadrícula amb tres files on hi hem posat dins la mateixa fila la imatge de la figura i el nom corresponent. Aquesta opció ens permet triar el temps en què apareixeran el nom de la figura per tal de que l'alumne el memoritzi i després, pugui escriure'l.
Aquí us deixo la imatge corresponent a aquesta activitat:



La quarta i última activitat que hem creat és la de puzzle d'intercanvi, l'objectiu del qual és ordenar els noms de la figura geomètrica en ordre alfabètic.


En les quatre activitats, al crear l'activitat hem posat els noms amb la figura geomètrica corresponent ja que alhora de fer l'activitat, l'ordinador s'encarrega de desordenar-ho.

El següent programa que hem conegut corresponent a la concepció de l'ús de l'ordinador com a lavoratori, és el crayon physics deluxe. L'ordinador posa problemes als alumnes, l'alumne aprèn a partir de la interacció, fa proves. És un aprenentatge per descoberta. Podeu baixar-vos aquest programa aquí.
La imatge que hi ha a continuació és d'una de les activitats que proposa aquest programa.


El següent programa que hem conegut és l'ArtRage2, un programa que correspon a la concepció de l'ús de l'ordinador com a eina de treball. Aquest programa és molt beneficiós pel nen ja que li permet expressar-se i treballar la creativitat. Podeu descarregar aquest programa aquí. La imatge que hi ha a continuació és un exemple de "dibuix" creat amb l'ArtRage 2.



L'últim programa que hem conegut ha estat el Winlogo el qual correspon a la concepció de l'ús de l'ordinador com alumne. Es treballa per assaig i per error. En aquest programa apareix una tortuga i l'alumne ha de descobrir quines ordres cal dornar-li perquè es mogui i per exemple formi un triangle equilàter. Amb aquest programa es treballen temes com estratègies de resolució de problemes. Si voleu saber-ne més sobre aquest programa, he creat un document de google amb una informació útil trobada a internet. Cliqueu aquí.
La imatge que hi ha continuació és la pantalla inicial de Winlogo.


Valoració personal:

De tots 4 programes el que més interessant m'ha semblat ha estat el Jclic, crec que és un programa molt útil com a futurs professors ja que he pogut comprovar que ens permet crear activitats de tot tipus amb les quals podem fer treballar al nen els mateixos continguts que en una classe tradicional però d'una manera més didàctica i el més important molt més personalitzada ja que cada nen pot anar al seu ritme i el fet que el mateix programa faci repetir un exercici si el nen no l'ha acabat d'assolir, ho trobu molt positiu. A més a més crec que és molt positiu el Zona click ja que a partir d'ell no només podem crear nosaltres les activitats sinó que en podem trobar moltes classificades per assignatures i nivells.
Pel que fa a l'Art Rage, és un programa divertit amb el qual es pot treballar la creativitat del nen però crec que està més enfocat a l'assignatura de plàstica.
El programa Crayon Phisics, crec que és un programa que li permet al nen divertir-se però no des del meu punt de vista, ara per ara, no crec que sigui un programa adequat per utilitza a l'escola.
Fent referència al Winlogo, he trobat que és un programa massa complicat per als nens de primària sobretot si no se li donen als nens les indicacions específiques perquè la tortuga es mogui i es deixa al nen que ho descobreixi. Penso que podria ser un programa dirigit més cap a un públic d'entre 12 i 16 anys.A nivell d'aula aquest programa no es fa servir tant tot i que pedagògicament és més avançat que el jclick.


No hay comentarios:

Publicar un comentario